اطلاعیه شماره 26- اطلاع رسانی درخصوص مزایای تسریع در اقدامات مربوط به صورتحساب های فروش

مدیر کل محترم امور مالیاتی …

 

موضوع: اطلاعیه شماره 26– اطلاع رسانی درخصوص مزایای تسریع در اقدامات مربوط به صورتحساب های فروش

 

با عنایت به مفاد ماده 3 قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌ های فروشگاهی و سامانه مودیان، مشمولین عضو سامانه مودیان موظفند اظهارنامه پیش ‌فرض ارزش‌افزوده دوره چهارم سال 1402 را که توسط سازمان امور مالیاتی کشور و با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه مودیان تهیه شده را بر اساس اطلاعات خارج از سامانه تکمیل و مسترد نمایند; با توجه به فرصت 21 روزه صدور صورتحساب الکترونیکی تا  ثبت در سامانه مودیان، فروشندگان محترم قبل از اقدام به تکمیل فرم اظهارنامه و مسترد نمودن آن، ضروری است جهت بهره‌مندی از مواهب و مزایای قانون، نکات ذیل را مد نظر قرار دهند:

 

  • صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان، با رعایت ماده 9 قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مورد قبول بوده و قابل رسیدگی نمی‌ باشند. بدیهی است صورتحساب‌ های خارج از سامانه، مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت.
  • فروشنده پس از ثبت صورتحساب ‏های فروش، با اطمینان بیشتری می ‏تواند نسبت به تکمیل اطلاعات خارج از سامانه خود اقدام و اظهارنامه تکمیل شده را مسترد نماید، لذا تسریع در ثبت صورتحساب‏های الکترونیکی در سامانه مودیان، امری ضروری است.
  • با توجه به فرصت 21 روزه فوق‌الذکر و نیز مهلت 30 روزه خریدار برای واکنش به صورتحساب، اگر صورتحساب فروش صادره توسط فروشنده بصورت نسیه یا نقد/نسیه باشد و خریدار صورتحساب را تأیید نکند، فروش نقدی محسوب می‌شود. در صورت عدم تأیید صورتحساب تا 1403/01/31، فروشنده نه تنها به اندازه کل مبلغ صورتحساب، مشمول مالیات و عوارض فروش در دوره صدور صورتحساب خواهد شد بلکه به همین اندازه، از حد مجاز موضوع ماده 6 دوره جاری وی کسر خواهد شد. لذا ضروری است نسبت به ترغیب خریداران درخصوص تایید سریع‌تر صورتحساب‌های فروش نسیه و نقد/نسیه اقدام شود.
  • در صورتیکه فروشنده در نقش حق ‌العملکار مبادرت به صدور صورتحساب فروش نماید، تا زمانیکه ثبت در سامانه مودیان را به تاخیر انداخته و آمر نیز صورتحساب را تایید ننماید، فروش انجام شده به عنوان فروش حق‌ العمکار محاسبه گردیده و موجب کسر از حد مجاز حق ‌العمکار می ‏شود، لذا ضروری است در ثبت صورتحساب ‌های فروش حق ‌العمل‌کاری و ترغیب آمران برای واکنش سریع ‌تر به آنها اقدام شود.

 

مهدی موحدی بکنظر

رئیس مرکز تنظیم مقررات، نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

به این نوشته امتیاز دهید !

درخواست خدمات و مشاوره

با مشاوره تخصصی فعالیت های مالی،مالیاتی و … خودتان را به ما بسپارید..